החיים של כולנו עוברים טלטלה. השינויים שמתרחשים ועתידים להתרחש עדיין לא ידועים. אז מה עושים? מקפידים על ניקיון וחיטוי

ההשפעה המתמשכת של נגיף הקורונה – סטנדרטים חדשים של ניקוי וחיטוי

החיים של כולנו עוברים טלטלה. השינויים שמתרחשים ועתידים להתרחש עדיין לא ידועים. הדבר היחידי שאנחנו בטוחים שהשינויים יהיו מתמשכים דרמטיים.

ניקיון = בטיחות

בסקירת הספרות שעוסקת בפרקטיקה של ההתמודדות אתגרי הקורונה, אנו רואים את השינוי בתפיסה החברתית והאישית של פעולות החיטוי והניקוי. ובעיקר, את המשמעות שכולנו החלנו לייחס לפעולות אלה. כיום, אנו רואים כי פעולות הניקוי והחיטוי הן חיוניות עבורנו עבור סביבה נקייה ובטוחה ויחד עם זאת, פעולות הניקוי עצמן והחוויה שהיא משאירה במרחב עבור הלקוחות והעובדים מהווה חלק משמעותי מהפחתת החרדה של כולנו.

הציפייה כיום, גם לעובדים וגם ללקוחות, שכל השטחים והחללים הפרטיים והציבוריים כמו; חנויות וחללי מסחר, מסעדות, מלונות, כיתות לימוד, בתי חולים בתי מרקחת ומרפאות ועוד, יכינו ויישמו תקנים ופרוטוקולים לחיטוי משטחים או חיטוי מבנים, באופן שיאפשר התמודדות נכונה ובטוחה מול נגיף הקורונה. התמודדות נכונה זו, תאפשר לבסס יחסי אמון בין המקום, הארגון לבין הלקוחות והעובדים. יחסי אמון אלו, יהיו מושתתים בעיקר על שקיפות של סטנדרטיזציה של נוהלי ניקוי וחיטוי.

אנו מבינים שחלק מההתמודדות מול נגיף הקורונה, היא יצירה של סטנדרטיזציה שיטתית ועקבית של נוהלי ניקיון. סטנדרטיזציה זו אמורה לשנות את אופן הפעולה והמהלכים הפרקטים של תהליכי הניקוי והחיטוי; נוהליים שיהיו חשופים בפני המשתמשים במרחב וצוות העובדים. בנוסף, ייחוס משמעות גדולה לגיוס והכשרה של כוח האדם, על מנת להכשיר באופן המקצועי ביותר התמודדות עם המורכבות של תהליכי החיטוי.

סטנדרטים חדשים של ניקיון

לפני תקופת הקורונה, הגישה לניקיון הייתה גישה פונקציונאלית. משמע, ניקוי ברמה מסוימת של איכות; שימוש בנוהליים סטנדרטים וביצוע אותם נוהליים על ידי מוצרים וציוד ספציפיים. כיום, עם פרוץ המגפה אנו רואים שהניקיון ממשיך להיות פונקציונאלי יחד עם רמה גבוהה של משמעות רגשית – פסיכולוגית. שני אלמנטים רגשיים משויכים לתפקיד הניקיון. הראשון, להפחית חרדה ולהשרות ביטחון ללקוחות ולעובדים ואלמנט שני, לבסס יחסי אמון בין נותן השירות למקבל השירות, שנותן השירות דואג לשלומו ובטחונו של מקבל השירות.

יש צעדים רבים שאפשר לאמץ על מנת לבנות אמון עם הלקוחות ונותני השירות. אחד הצעדים המשמעותיים צריך להיות בהודעות מפורטות של החברות שמיועדות לעובדים וללקוחות, שמפרטות את חשיבות הניקיון וההתארגנות אליו כחלק מהתנהגות ארגונית כוללת.

למשל; חברת מלונות “מריוט אינטרנשיונאל” פרסמה ב-6 למאי, הצהרה וסרטון המפרטים את כל פרוטוקולי הניקיון שהם יצרו והתחייבו ליישם כדי לשמור על בטיחות האורחים. עקב חשיבות הסרטון, הופיע יו”ר הדירקטוריון ביל מריוט, שדיבר על ההדגשים הבטיחותיים של הניקיון.
בנמל התעופה “פירסון”, טורונטו, השיקו את תוכנית “שדה התעופה הבריא והבטוח” שמשלב נוהלי ניקוי חדשים: שימוש במקרצפות באופן שיטתי וכן, מכונות שטיפה אוטונומיות. למעשה ארגונים אלו ואחרים, מבקשים ליצור חלל בטוח ללקוחות ולעובדים. עם דגש על החשיבות והשקיפות של נוהלי הניקיון, ויצירת “חוזה אמון” בין נותן השירות לבין מקבל השירות.

לסיכום, אפשר להצביע על היבט פונקציונאלי שמשמעותו: יישום שיטות נוהלים מומלצים. תוך הקפדה על שימוש בציוד וכימיקלים על מנת לשמור על תדירות הניקיון והיסודיות. מבחינה פסיכולוגית – רגשית אנו גורמים להעברת תודעת אחריות לשמירה על אנשים, תוך כדי שקיפות לגבי תהליכים של חיטוי וניקיון.

באותו נושא