עולם הניקוי והחיטוי משתנה לנגד עינינו... להלן 4 ממדים של ניקיון וחיטוי וכיצד הם באים לידי ביטוי עכשיו ובראיה העתיד:

ניקיון וחיטוי בעת הזו – הרמה הפסיכולוגית והרמה הפונקציונאלית

מגפת הקורונה העולמית, הביאה לשינוי חשיבה עמוק לגבי תהליכי ניקוי והמשמעות שאנו מייחסים לניקיון. מספר גדול של מגזרים, חברות ותעשיות מנקים היום ברמה שהייתה שמורה בעבר לסביבות רגישות ביותר כמו: בתי חולים, חדרים ייעודיים ועוד. הסיבה המרכזית היא שניקיון הפך להיות שם נרדף לבטיחות. כיום, לא משנה במה אנחנו עוסקים, כל עסק חייב להיות נקי. 

מומחים לניקיון ובריאות, גילו שיש שתי דרכים עיקריות בהן אנשים חושבים על ניקיון ברמה הפונקציונאלית – תפקודית ופסיכולוגית. שתי הדרכים הללו מושפעות אחת מהשניה.

בואו נראה כיצד המגפה משפיעה ברמות אלו:

ברמה הפונקציונאלית

לפני פרוץ המגפה, עסקים רבים נקטו בגישה הפונקציונאלית בעיקר בניקיון. גישה זו נתפסה כמכלול נוהליים, תוך שימוש במוצרים ובציוד ספציפיים, כדי לעמוד ברמת האיכות הנדרשת. רמת איכות הניקיון הייתה תלויה תמיד בהקשר – בעוד שמתקני בריאות שונים צריך לנקות בסטנדרטים הגבוהים ביותר, חנויות השיווק צריכות היו להיות מספיק נקיות כדי לספק חוויה נעימה ונקייה. מגפת הקורונה, העלתה את רף הבסיס לכולם. הצורך המוגבר להעלות את רף המינימום הניע במקביל שינוי של נוהליים, מוצרים וציוד שבשימוש.

קיימות מספר דוגמאות לניקוי החדש

התמקדות בחפצים בעלי מגע רב כמו ידיות של דלתות, מתגי תאורה, משטחי ציוד וניקוי מנוקים ומחוטאים פעמים רבות ביום. במתקנים בהם הרבה אנשים נמצאים כמו מלונות, חנויות, קניונים ועוד, יש צורך לנקות מתקנים אלה מספר פעמים בשעה. והניקוי השיטתי אמור להתבצע בתדירות גבוהה מאד. 

בעקבות השינויים, התחילו להשתמש בטכנולוגיות שונות כמו: אור UV במגוון רחב של סביבות בהן לא היו משתמשים בעבר. טכנולוגיות רובוטיות וחידושים נוספים, גם בגלל יעילות הניקיון ובעיקר מכיוון הם מצמצמים את הזמן שאנשים צריכים לבלות באזורים שאולי מזוהמים. למשל; מכונות שטיפה אוטונומיות המנקות מעברים בחנויות, במסדרונות ושטחים גדולים אחרים. במקביל צוותי הניקיון יכולים להתמקד בחללים בעלי "מגע גבוה" כמו שירותים.

ברמה הפסיכולוגית

כאן השינוי הוא מהותי ומשמעותי. הניקיון הוא אלמנט חשוב ובסיסי, הניקיון משמעו שהשטח בטוח מבחינת הלקוחות והעובדים, וכך אפשר לבסס אמון בין המקום לבין האנשים המשתמשים במרחב.

מחקר שנערך בשנת 2020, העלה, כי המבקרים, הלקוחות וצוות העובדים מציינים כי יש להם ציפיות חדשות בכל הקשור לניקיון ובטחון. וכי "השקפתם של אנשים על בטיחות היא בינארית – זה מוביל לאמון מוגבר או ללא אמון בכלל". במסגרת חשיבה זו, "בטיחות וניקיון עברו מפריטים הנחשבים לנקודות כשל" משמעות הדבר, שעבור ציבור המבקרים והלקוחות במידה והם נתקלים בנקודות כשל, אין לעסק הזדמנות שנייה. במידה והלקוחות לא ירגישו בטוחים הם לא יחזרו אלייך, ובמידה והעובדים ירגישו לא בטוחים האמון בהנהלה והתפוקה שלהם תרד.

לפיכך, כל מגזר, עסק או תעשייה צריכים להתאים עצמם לשינויים הללו, הטומנים בחובם שאלות ואתגרים כגון:

  • אילו נהלים עליכם ליישם?
  • אילו פתרונות ניקוי כדאי להשתמש?
  • כיצד לשמור על הניקיון שמתבצע?
  • כיצד מנהלים את הצורך המוגבר בניקיון במסגרת מגבלות הזמן והעבודה הקיימת?
  • מהם "נקודות המגע התכופות"?
  • מי אמור להיות אחראי על כתיבת הנוהלים והפרוטול?
  • מי אחראי להפוך את הנהליים לפרקטיקת ביצוע ולתהליך היישום?

חדשנות בענף הניקיון

אתגרים וקשיים מזמנים לנו אפשרויות לייצר פתרונות. על מנת שהפתרונות יהיו אפקטיביים, חייבים לחשוב מחוץ לקופסא, ולשנות פרדיגמות. הפרדיגמה המרכזית ביותר שיש לשנות, היא הנושא של החדשנות. כיום, חדשנות היא הכוח המניע בענף הניקיון. החדשנות באה לידי ביטוי בטכנולוגיות חדישות רבות, כגון: מכונות שטיפה מתקדמות, פתרונות ניקוי אוטונומיים, חומרי ניקוי וציוד ייעודי להתמודדות עם האתגרים הנוכחיים.

כיום, כפי שאנו יודעים ומבינים, רף הבסיס לניקיון עלה באופן משמעותי. מכיוון שאנשים שנכנסים לחללים שונים, זקוקים להבטחה שכל חלל שאליו הם נכנסים הוא בטוח. הקושי עבור חברות רבות, הוא לענות על הצורך לעמוד בסטנדרטים גבוהים יותר, הדורשים חיטוי וניקוי תכוף ביותר, מבלי להגדיל את זמן הניקיון או את העלויות.

עסקים צריכים להצליח לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, תוך כדי הפקת פרודוקטיביות ממשאבי העבודה הקיימים שלהם. הדרך המרכזית של העסקים לשפר פרודוקטיביות תוך כדי חיסכון בעלויות לאורך זמן היא הטכנולוגיה. הציוד הנכון וחומרי הניקוי מסייע לצוותים שלך לעבוד במהירות, יעילות וגמישות, תוך כדי הצלחה בעמידה לדרישות הניקוי המוגברות של ימינו.

טכנולוגיות ניקיון וחיטוי

טכנולוגיה משופרת המאפשרת ניקוי רובוטי \ אוטונומי

מכונות שיכולות לבצע את העבודה לבד, מבלי להזדקק לסיוע אנושי. השוק העולמי לניקוי רובוטי צפוי לגדול כמעט ב- 15% מדי שנה. עד שנת 2025. הסביבות התעשייתיות והמסחריות, צפויות לאמץ בחום רב את פתרון הניקוי האוטונומי. מכונות אלה, מצליחות לנקות באופן שוטף ועקבי סביבות עבודה שונות. הן מפחיתות באופן ניכר את הזמן שצריך לנקות באזורים בהם התנועה היא רבה, מכונות אלה משלבות טכנולוגיות נוספות כמו חיטוי UV-C. הדוגמאות החדשות ביותר לעבודה שוטפת עם מכונות אוטונומיות הן שדות התעופה בקנדה, ארצות הברית ועוד. 

ניקוי אדים בקיטור

טכנולוגיית ניקוי זו הינה דרך יעילה להרוג וירוסים וחיידקים באזורים ללא הצטברות לכלוך, ולכן, בדרך כלל משתמשים בו לחיטוי חדרי חולים במתקני בריאות שונים, שירותים בבתי ספר ואזורי מסחר, בתי מלון ועוד. טכנולוגיה זו, יעילה לניקוי משטחים שונים כגון שולחנות, שולחנות עבודה, דלפקים וציוד מגוון. טכנולוגיה זו, שימושית במיוחד למשטחים נקבוביים כמו וילונות, ריהוט מכוסה בד ומשטחי טקסטיל. טכנולוגיית הקיטור באה פעמים רבות לעזר גם במקומות שאין ביכולתנו לנקות או לחטא בנוזלים וחומרי ניקוי שונים.

קיטוריות - מכונות שטיפה בלחץ מים חמים

החדשנות הטכנולוגית בתחום מכונות שטיפה בלחץ הפכה את הכלי הפשוט הזה לשימושי ביותר בשימושים תעשייתיים ומסחרים. מנקי הקיטור בקיטוריות, מכונות קיטור תעשייתיות מגיעים בשלוש צורות שונות:

  1. קיטור בלבד.
  2. קיטור + שואב.
  3. קיטור וחומרי ניקוי ושאיבה.

בנוסף, גם במכלי המים יש מיכל שאפשר מילוי גם בזמן שהמכונה עובדת. או מיכל שיש לקרר את המכונה לפני מילוי מחדש. כאשר המהירות חשובה ונחוצה, מיכל המים בעת הפעולה עדיף. שלושת הקיטורים הללו, מספקים תוצאות במהירות, ומאפשרות להחזיר את סביבת הניקוי לפעילות מוקדם ככל האפשר לאחר הניקוי.

לפי מחקרים שונים, תשעה מתוך עשרה של אנשי עסקים שהשתתפו במחקר, מציינים כי הם מודעים לצורך ולרצון של לקוחותיהם, שהם ייקחו אחריות סביבתית ותפיסה ירוקה בקבלת ההחלטות שלהם. חלק מהחדשנות הטכנולוגית נוגעת למערכות הניקוי עצמן ולחומרי הניקוי שבהם משתמשים. מכונות שטיפת רצפות מאפשרות הפחתה משמעותית במים ובחומרי ניקוי תוך שמירה על ביצועים מקסימליים; התאמה של כמות המים וחומרי ניקוי בהתאם לצרכי העבודה, הפחת עלויות שכר העובדים.

סקר בקרב מנהלים שנערך בשנת 2020 , מצא שככל שזרם מידע למנהלים ולצוות העובדים בשטח, האחריות הסביבתית המשותפת של צוות העובדים עלתה. בנוסף, 25% מהנשאלים בסקר, ציינו כי הם מתכננים להגדיל את הוצאותיהם על ציוד ניקוי בשנה הקרובה. יחד עם זאת, ציוד ניקוי, כמו כל ציוד אחר, צריך להשתמש בו באופן מושכל, על מנת להפיק את המקסימום מההשקעה תוך תיעוד של תהליכי הניקיון כדי לאפשר עקביות ושיטתיות בתהליכי הניקוי תוך הוזלת עלויות.

פתרונות דיגיטליים עוזרים לייעל את לוחות הזמנים של הניקיון, ולמקסם את תפוקת המפעיל, המתריע בפניך מתי המכונה דורשת תחזוקה כדי שתוכל למזער את עלויות התיקון ואת זמן ההשבתה שלך והגנה מפני אובדן או גניבה.


ניקיון ובטחון

לפני המגיפה, ניקיון היה פעילות שנדחקה ככל האפשר מאחורי הקלעים, על מנת לשמר אותה כסמויה ולא פולשנית ככל האפשר. הניקיון הייתה פעילות משוערת שצוות העובדים והלקוחות, שיער שהתקיימה, אלא אם כן היו עדויות אחרות. לדוגמא, אם נכנסת למלון/מסעדה והכל היה נראה נקי, היית מניח שאכן היה כאן תהליך של ניקוי. היינו מתחילים לפקפק בניקיון ואולי בבריאות ובבטיחות, אם היינו עדים לסוג של לכלוך שלא היה אמור להיות. כיום המצב בדיוק הפוך, לא מניחים יותר הנחות והשערות לגבי ניקיון. אנשים רוצים הוכחה שכל חלל שאליו הם נכנסים הוא נקי. כדי לספק הוכחה זו, עסקים צריכים לאפשר לאנשים לראות את תוכניות הניקיון שלהם בפעולה. במילים אחרות, ניקיון עובר מאחורי הבמה למרכז הבמה עם זרקור עליו.

כדי שאנשים ירגישו בטוחים יותר מתמיד, ניקיון חייב להיות היבט חיוני בחוויית המותג. הוא יכול ליצור או לשבור מונטין של מותג. כיום אנו מבינים, שעסקים שלא יצליחו לעמוד בסטנדרטים של בטיחות וניקיון לא יקבלו הזדמנות שניה. מהצד השני, חברות שיצליחו לגרום לאנשים להרגיש בטוחים, יזכו באמון שלהם ובעסקים החוזרים שלהם.

אז נשאלת השאלה מה אנשים צריכים כדי להרגיש בטוחים?

בסקר שנערך בשנת 2020 בנושא בטיחות וניקיון בענפי הצרכנות. התברר שלקוחות ועובדים רוצים נראות ושקיפות סביב נוהלי ניקיון. 60% מהנשאלים אמרו כי הנוכחות העקבית של מאמצי הניקיון הגלויים היא החשובה ביותר. 82% מהלקוחות סבורים כי צעדים נוספים להבטחת בטיחותם ורווחתם יגדילו את הסיכוי שלהם לבר בשנית. 73% מהעובדים ירגישו בטוחים יותר, אם היו נחשפים לניקיון פעיל. משמעות הדבר, שאמצעי ניקוי גלויים ותקשורת רלוונטית נחשבים משמעותיים לחוויה בטיחותית. משמע, לא מספיק לנקות ביסודיות ומקצועיות, צריך לראות את העבודה שלך.

על מנת לעמוד בכלל זה, שניקוי גלוי מספק תחושת בטיחות, יש צורך לשמור על איזון עדין בין נראות לחוסר פולשנות. למשל, מגזר האירוח שהמגפה פגעה בהם קשה ביותר, והישרדותם תלויה בכך שאנשים ירגישו בטוחים מספיק כדי לחזור שוב. למעשה, אנו מבינים שכל חברת מלונות יישמה תוכנית בריאות ובטיחות משופרת וגלויה.  

מגזרים רבים עומלים קשה על בטחון הלקוחות והעובדים, ועל בניית אמון בתקופה זו תוך שימוש בכל הכלים הטכנולוגיים, הניהוליים וציוד הניקוי שאנו יכולים לסייע ולספק לכם. על מנת שתוכלו לחזור ולשגשג. 


קיימות סביבתית והצלחה עסקית

מגפת הקורונה הדגישה עד כמה אנו כולנו קשורים זה לזה בעת הזו, על מנת להצליח להתמודד עם המגפה העולמית. גם כאנשים וגם כתושבים בכוכב הלכת שלנו. המודעות לפתרונות "ירוקים" ברי קיימא נמצאת איתנו מספר שנים, אולם, כיום אנו נמצאים בנקודת זמן שהקיימות הופכת לדרישה בסיסית בעיני לקוחות, עובדים, משקיעים ורשויות המדינה.

בנקודת הזמן הזה, שני נושאים התחברו; נושאים הקשורים לאקלים, ממשיכים להיות בראש סדר העדיפויות, מכיוון  שהעולם כולו צועד לכלכלה ירוקה יותר. במקביל, המגפה העמידה את הבריאות והבטיחות בחשיבות רבה על סדר היום.

"עוז בת גלים" והחברות האירופאיות המובילות, אחראים לפיתוח מוצרים מתקדמים, המשתמשים בכל הידע הטכנולוגי המתקדם, על מנת לייצר מוצרים שיאפשרו לנקות ברמה גבוהה ובטוחה ביותר, מבלי לפגוע בסביבה.

הפיכת פעילויות הניקיון לקיימות קיימת, היא לא רק צמצום של מים וכימיקלים, למרות שצמצום זה חשוב מאד. זהו רק היבט אחד של יוזמה גדולה יותר, המקיף את כל פעילויות החברה. אנו מבינים שקיימות היא מסע, והמפתחים והמשווקים, מאמינים שהדרך היחידה להשגת תוצאות משמעותיות היא באמצעות נקיטת גישה מגובה נתונים ומדע.

ניתוח פעולות הניקיון הנוכחיות, מאפשר לקבוע את קו הבסיס – קו המינימום לצריכה שלך. ניתוח הפעולות צריך לכלול את כל אוסף הנתונים אודות המוצרים והתהליכים בהם אתם משתמשים, איזה מלאי אתם מחזיקים בהישג יד, אילו פתרונות קיימות כבר קיימים ועוד.

הנתונים שתאסוף בשלב זה, יאפשרו לך להגדיר יעדים ולמדוד את הביצועים שלך. וכן, יאפשרו לך לזהות מהי "טביעת הרגל הפחמנית" הגדולה ביותר שלכם? האם זה שימוש במים וכימיקלים? האם שימוש באנרגיה? האם יש צורך לנסוע בין מקומות העבודה? בין משימות העבודה? הלוגיסטיקה? למעשה, כאשר מנתחים את הנתונים ומבינים את נקודת התורפה ההבנה הזו תסייע לך לקבוע אילו נושאים חברתיים וסביבתיים הם החשובים ביותר לעסק שלך. שלב זה מספק לך את המידע הדרוש כדי לשלב קיימות באסטרטגיה העסקית שלך, שיעזור לך להשיג רכישה עבור היוזמות שלך ויבטיח שאתה מתמקד במקום שבו תוכל להשפיע ביותר.

החברות שמצליחות לשלב את הקיימות בליבת העבודה שלהן, הופכות למצליחות יותר.  

הירחון המוביל לעסקים Harvard Business Review' מדווח שעסקים שמאמצים תפיסה של קיימות יש שישה יתרונות עיקריים:

  • טיפוח חדשנות מתמשכת.
  • בניית נאמנות לקוחות.
  • אטרקטיביות ומשיכה של עובדים.
  • מניעת יתרון תחרותי באמצעות שיפור ניהול סיכונים.
  • חיסכון בעלויות.
  • שיפור הממדים באופן מתמשך על יעדים ספציפיים המגובים בנתונים.

חדשנות בקיימות מייצרת טכנולוגיות שונות ומתקדמות, למשל:

EcoFlex 

מאפשר לך להתאים את כמות המים והחומרים הכימיים המשמשים את מכונות הקרצוף לרצפה, בהתאם לצרכי העבודה. אפשר לעבור בקלות בין ניקוי במים בלבד, חומר ניקוי בעל הרצפה שלנו בהתאם לצרכי העבודה. תוכלו לעבור בקלות בין ניקוי במים בלבד, חומר ניקוי במינון נמוך או גבוה. בהתאם לצרכי סביבת העבודה. המנגנון מאפשר גם "פרץ של כוח" המספקת עד 60 שניות של ניקוי אינטנסיבי לאזורים מאתגרים.

SmartFlow

מתאים את זרימת המים וחומרי הניקוי באופן אוטומטי בהתאם למהירות המכונה. מנגנון זה מספק תוצאות ניקוי עקביות מבלי להשתמש בתמיסה מוגזמת ולא מותאמת, כאשר המכונה מאטה, כמו בעת סיבוב.

ליברטי SC50 מודול UVGI

בעקבות מגפת הקורונה, נוצרו מכונות השטיפה האוטונומיות שלנו, ליברטי SC50 מודול UVGI משולב (הקרנת אור אולטרא סגול) הקוטל חיידקים. פיתוח זה מפחית את השימוש בכימיקלים באמצעות שימוש אור UV-C לחיטוי רצפות.

טכנולוגיות ירוקות אלו ונוספות, יכולות לחסוך עד 30% על דלק ויותר מ -30% על מים וחומרי ניקוי.

עוד באותו נושא